Als sporter wil je het allerbeste voor je lichaam en daar hoort ook sportvoeding bij. In plaats van de dure merk sportvoeding te kopen kun je ook simpel zelf goede gezonde sportvoeding maken. De gelletjes, poeders en repen zijn vaak duur en daardoor was het eerder weggelegd voor de professionele sporter dan voor de amateur. Door het zelf te maken bespaar je geld en weet je bovendien precies wat erin gaat. Bij sportvoeding is vooral van belang dat om de hoeveelheid koolhydraten die je lichaam opneemt. Als je een zware workout hebt gehad, is het zaak de koolhydraatvoorraad weer op peil te krijgen. Door de juiste hoeveelheid in te nemen, kan je lichaam het goed opnemen.

Eet koolhydraatrijk voedsel en kwark

Als je zelf sportvoeding wilt maken, is het dat heel simpel. Kies producten uit die koolhydraatrijk zijn zoals fruit of volkorenbrood. Deze hebben evenveel effect als een energiereep. Om meer eiwitten in je lichaam te krijgen voor het herstel kun je dat zelf ook binnenkrijgen zonder dure sportvoeding aan te moeten schaffen. Neem bijvoorbeeld wat kwark, hier zitten voldoende eiwitten in om je lichaam te laten herstellen.

Appelsap en chocolademelk

Door het sporten verlies je veel vocht in de vorm van zweet. Hierdoor wordt je lichaamstemperatuur op orde gehouden. Je wilt dus graag je vochtniveau op het juiste niveau houden. Hiervoor kun je een sportdrankje maken. Gebruik bijvoorbeeld appelsap met water en voeg daar wat zout aan toe. Het zout zorgt voor een betere vochtopname door het lichaam. Ook chocolademelk kan gebruikt worden als sportdrank. Magere chocolademelk zorgt voor een goede vocht- en suikerbalans, de melk laat het lichaam het beter opnemen en dit samen brengt alles snel weer op orde na een stevige work-out.