Home » Blog » Thuis fit worden: gedragsverandering tips

Thuis fit worden: gedragsverandering tips

Gedragsverandering

Wie thuis fit wil worden en bijvoorbeeld gewicht wilt verliezen, moet vaak in gedrag dingen aanpassen. Gedragsverandering is niet iets wat je snel kan bereiken. Het duurt even voordat een nieuw gedrag in je systeem zit. Bij het veranderen van eetgewoonten en sportactiviteiten krijg je ook te maken met je sociale omgeving. Waar je eerst met vrienden of vriendinnen drie keer per week in de kroeg zat of regelmatig uitgebreid ging eten, is dat misschien niet het beste als je fit en gezond wilt worden. Natuurlijk kun je alles blijven doen, maar dan wel met meer mate. Gedragsverandering deel je daarom ook met je sociale omgeving. Daarnaast zijn er nog meer tips om je gedrag te veranderen. Dit zijn geen zweverige tips, maar tips waar je direct mee aan de slag kan!

Wat is gedragsverandering?

Gedragsverandering verwijst naar een transformatie of verandering van menselijk gedrag. Om een gedragsverandering te bewerkstelligen let je op de dingen uit de onderstaande lijst. Voor een lijst met concrete punten waar je direct mee aan de slag kan, scroll je net even iets verder!

  1. Focus op één doel tegelijk waarin je jouw gedrag wilt veranderen
  2. Kies een gedrag waarover je volledige controle hebt
  3. Doe onderzoek naar hoe je het gedrag kan veranderen
  4. Neem de tijd om het doel te behalen. Je kan niet alles binnen een week doen!
  5. Vraag om hulp aan mensen in je omgeving
  6. Doe mee aan sociale gelegenheden die de gedragsverandering ondersteunen. Wil je meer sporten en afvallen? Doe dan eens mee aan een groepsles op de sportschool of nodig sportieve vrienden/vriendinnen uit voor een uitgebreide thuis-workout.
  7. Werk aan kleine en haalbare doelen
  8. Vier je successen!

Concrete tips waar je echt wat mee kan

Naast de bovenstaande tips, vind je hieronder tips waar je direct mee aan de slag kan. Hoe kan je fit worden door je gedrag aan te passen?

  1. Laat de auto zoveel mogelijk staan. Zoek altijd de meest sportieve mogelijkheid om van A naar B te gaan. Doe boodschappen op de fiets en ga zoveel mogelijk lopend. Ga je op visite bij iemand en het is een half uur lopen? Doen!
  2. Gebruik de trap en vermijd de lift
  3. Plan goed van tevoren wat je de volgende dag / hele week gaat eten
  4. Ga nooit met een lege maag boodschappen doen. Doe altijd boodschappen met een lijstje.
  5. Neem kleine hapjes en kauw goed
  6. Geniet van het eten en de smaken. Gezond eten is namelijk écht heel erg lekker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *