Home » Blog » Werken met weerstandsbanden: de gouden regels

Werken met weerstandsbanden: de gouden regels

  • door
Weerstandsbanden regels gebruik training

Trainen met weerstandsbanden wordt steeds populairder. Deze producten vliegen dan ook als warme broodjes over de toonbank. Weerstandsbanden zijn bedoelt om kracht op te bouwen. Elke band oefent een bepaalde hoeveelheid kracht uit op de spieren wanneer deze wordt uitgerekt. Het kan worden gebruikt bij zowel boven- als onderlichaamtraining. Ook kun je deze resistance bands gebruiken om de mobiliteit te verbeteren en te werken om flexibiliteit te verbeteren. Als laatste zijn ze ook goed om de gewrichtsmobiliteit te verbeteren. Als je aan de slag wilt gaan met dit soort banden, gelden een aantal gouden regels. Hieronder lees je deze regels!

Weerstandsband kopen

Je kan op meerdere manieren een weerstandsband kopen. Het snelste doe je dit via een online winkel. Je koopt de band tegen een lage prijs en het product valt binnen enkele dagen op de deurmat. Hieronder zie je enkele voorbeelden van deze artikelen, met daarbij live de prijs!

Gouden regels voor het trainen met weerstandsbanden

De gouden regels op een rij:

  • Doe een goede warming-up voordat je met een training begint. Trainen met weerstandsbanden is geen lichte oefening (al kun je het zo licht/zwaar maken als je zelf wilt). Door een goede warming up uit te voeren, weet je zeker dat je lichaam lekker opgewarmd is!
  • Aden bij het aanspannen van de spieren uit en bij het ontspannen van de spieren weer in.
  • Kies de weerstandsband goed uit. Zo kun je het beste een band pakken met een trekgewicht waarmee je zeker 15 tot 25 herhalingen kan doen. Gaat dit wel érg eenvoudig? Kies dan een zwaardere weerstandsband uit. Heb je hier moeite mee? Pak dan een lichtere.
  • Als je nieuw bent met dit soort banden en de training, doe dan maximaal twee herhalingen van de oefening.
  • Doe je oefeningen die zich concentreren aan één kant? Doe dan dezelfde oefening aan de andere kant. Bijvoorbeeld: eerst linkerarm, daarna meteen rechterarm.
  • Begin altijd eerst aan de zwakke kant
  • Probeer niet te verslappen! De techniek van de oefening moet even goed zijn bij de eerste oefening als bij de laatste oefening.
  • Rek na de training de gebruikte spieren goed om blessures te voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *